Smoleńsk (09.03.15)

 

Jest kompleksowa opinia biegłych ws. katastrofy smoleńskiej. Radio Zet: To jeden z ostatnich dowodów

mil, PAP, 09.03.2015
Wrak Tu-154. Smoleńsk, 10 kwietnia 2010 r.

Wrak Tu-154. Smoleńsk, 10 kwietnia 2010 r. (Fot. Filip Klimaszewski / Agencja Gazeta)

- Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie w piątek otrzymała kompleksową opinię biegłych różnych specjalności ws. katastrofy smoleńskiej – poinformował ppłk Janusz Wójcik z Naczelnej Prokuratury Wojskowej. Aktualnie śledczy ją analizują. Według Radia Zet opinia to jeden z ostatnich dowodów, dzięki którym uda się skończyć śledztwo.
- Prokurator musi ocenić, czy opinia jest pełna i jasna i czy może stanowić podstawę merytorycznej decyzji w śledztwie – powiedział Wójcik. Dodał, że obecnie trwa jej analiza. Na razie NPW nie informuje o ustaleniach opinii; według Wójcika będzie to możliwe za dwa, trzy tygodnie.

Według Radia Zet opinia to jeden z ostatnich dowodów, dzięki którym uda się skończyć śledztwo.

- Oczekuję na wyznaczenie terminu na zapoznanie się z tą opinią, ponieważ jest to kluczowa opinia dla rozstrzygnięcia w sprawie; czynię starania, żeby odbyło się to jak najszybciej – powiedział pełnomocnik części bliskich ofiar katastrofy (w tym Jarosława Kaczyńskiego) mec. Piotr Pszczółkowski. Dodał, że liczy na udostępnienie jej odpisu. Jak zaznaczył, zapoznawanie się z opinią w prokuraturze może być utrudnione, ponieważ dokument ten jest zapewne obszerny, zawiera specjalistyczne materiały i wymaga wiele czasu.

Zadania biegłych

Powołany w 2011 r. ponad 20-osobowy zespół biegłych miał się wypowiedzieć co do: odtworzenia i rekonstrukcji lotu Tu-154M, oceny sprawności technicznej i formalnej samolotu w trakcie lotu i w okresie go poprzedzającym, przygotowania do lotu, stanu wyszkolenia i przygotowania załogi, prawidłowości procesu szkolenia członków załogi, prawidłowości eksploatacji samolotu 10 kwietnia, prawidłowości pracy załogi w czasie lotu, prawidłowości zabezpieczenia meteorologicznego i nawigacyjnego lotu, prawidłowości przygotowania lotniska Smoleńsk Północny i pracy służb zabezpieczenia lotów na tym lotnisku.

WPO wszczęła śledztwo w dniu tragedii 10 kwietnia 2010 r. Jest ono prowadzone w sprawie „nieumyślnego sprowadzenia katastrofy w ruchu powietrznym, w wyniku której śmierć ponieśli wszyscy pasażerowie samolotu TU-154 Sił Powietrznych RP, numer boczny 101, w tym prezydent RP Lech Kaczyński oraz członkowie załogi”. Obecnie śledztwo przedłużone jest do 10 kwietnia 2015 r.

gazeta.pl

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.